پنجمین روز اسفند ماه، دانشگاه شهید بهشتی در شمالیترین نقطه تهران، میزبان دوستداران علم و علاقهمندان به کشف دنیای پررمزوراز دانش بود.
رویداد «شب علم»، با حمایت بنیاد ملی علم ایران در راستای ترویج علم، با شعار شکافندگی نور دانش، شب پرواز آرزوها این بار در مرکز همایشهای دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
علم، عامل تمایز انسان
در ابتدای این مراسم، سید محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه بهشتی با درود به روح امام خمینی و شهدای مقاومت و دعا برای سلامتی مقام معظم رهبری گفت: برای برگزاری این رویداد از تمامی همکارانم در معاونت پژوهشی و دکتر سلطانی، رئیس بنیاد علمی ایران تشکر میکنم.
وی به اهمیت علم و نقش دانشگاهها در تربیت دانشجویان و فارغالتحصیلان با کیفیت تأکید کرد و افزود: دانشگاه شهید بهشتی یک دانشگاه علم پایه است، ما دنبال استعدادها هستیم و خوشحال هستیم که امشب دانشجویان نمایش علمی ارائه دادند.
وی به اهمیت علم در ارتقاء جایگاه انسانها نسبت به سایر مخلوقات اشاره کرده و تأکید کردکه علم، عامل تمایز انسان از دیگر موجودات است.
آقامیری به دستاوردهای دانشگاه شهید بهشتی در رشتههای مختلف، بهویژه در مهندسی و علوم پایه، اشاره کرد و افزود: دانشگاه شهید بهشتی یکی از دانشگاههای برتر ایران و منطقه است. این دانشگاه در زمینههایی مانند لیزر، مهندسی هستهای، بیوتکنولوژی، و هوش مصنوعی موفقیتهای زیادی کسب کرده است و از تلاشهای اساتید و دانشجویان در این زمینه تشکر میکنم.
وی به چالشهای موجود در رشتههای علوم انسانی اشاره کرده و بر لزوم تقویت این حوزهها تأکید کرد.
همچنین رئیس دانشگاه شهید بهشتی از دانشآموزان و دانشجویان خواست که با دانشگاه ارتباط برقرار کنند و از فرصتهای علمی بهرهبرداری کنند.
در پایان، آقامیری از حضور مدعوین در این نشست قدردانی کرد و گفت: حضور مردم در دانشگاه بهشتی برای ما ارزشمند است و تشکر میکنم که در این شب سرد به این دانشگاه آمدید.
از انقلاب صنعتی تا تولد نسل پنجم دانشگاهها
ادامه این مراسم دکترزندی عضو هیئتعلمی دانشکده انرژی دانشگاه شهید بهشتی با موضوع انقلابهای صنعتی، نسلهای دانشگاهی و عصر انرژی به سخنرانی پرداخت و گفت: ۱۰ هزار سال پیش انقلاب کشاورزی رخ داد انسانها یکجا نشین شدند. باید بررسی کرد که چگونه جامعه بشری بر بال علم سوار شد و ثروت بشر را در پهنه گیتی گسترش داد.
وی به تشریح انقلابهای صنعتی در ادوار مختلف پرداخت و گفت: انقلاب صنعتی اول با توسعه ابزارهای مکانیکی، توسعه موتوربخار بهعنوان نقطه اوج انقلاب صنعتی اول از قرن ۱۵ میلادی تا اواخر قرن ۱۸ رخ داد. انقلاب صنعتی دوم هم با افزایش مصرف نفت خام برای تولید انرژی الکتریکی به جای زغال سنگ همراه بود. پذیرش گسترده فناوریهای جدید تولید برق، معرفی نیروگاهها خطوط برق و تلفن از ویژگیهای این دوره بوده است که اوجگیری آن قرن ۲۰ میلادی بود.
وی ادامه داد: انقلاب سوم، دوره رشد بین جنگ جهانی اول و دوم و رشد کلانشهرها بهدلیل پیشرفت فناوری و تولید برق بود و میتوان آن را عصر زیرساخت و عمران دانست. انقلاب چهارم با معرفی تجهیزات نیمههادی پردازندههای مرکزی رایانههای شخصی و اینترنت، مشهور به عصر دیجیتال شد. این عصر، عصر خودکار شدن تولید، مدیریت زنجیرههای تأمین، عصرai و عصر iot بود.
عضو هیئتعلمی دانشکده انرژی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: انقلاب صنعتی پنجم، انقلاب انرژی است. عصر توسعه مهندسی انرژی و مهندسی فناوریهای نوظهور در اقتصاد جهانی که مشهور به دوره تحول انرژی در تکامل بشر افزایش تقاضای انرژی و گرمایش جهانی است.
وی در ادامه به ارتباط نسلهای دانشگاهی با انقلابهای صنعتی اشاره کرد و گفت: نسل اول دانشگاههای آموزشمحور مبتنی بر تکیه بر حفظیات بود که این نسل مربوط به حدود ۳ هزار سال پیش است. نسل دوم دانشگاههای آموزشمحور بهعلاوه پژوهشمحور است که حدود ۶۰۰ سال پیش ایجاد شد. پژوهش در کنار آموزش و رشد تکرشتهای با رویکرد پژوهشمحور و تربیت متخصصان و دانشمندان از ویژگیهای این نسل بودهاست.
زندی افزود: از حدود ۲۰۰ سال پیش و در نسل سوم، دانشگاهها به دانشگاههای آموزشمحور و پژوهشمحور و فناورمحور تبدیل شد. توسعه فناوری در کنار آموزش و پژوهش، توسعه علوم میانرشتهای و ایجاد ارزش افزوده از مشخصههای بارز این نسل است.
وی با بیان اینکه ۵۰ سال است که اقتصاد دانشبنیان آغاز شده است و دانشگاهها تولید ثروت میکنند؛ گفت: از حدود ۵۰ سال پیش نسل چهارم متولد شد. نسلی که به نوآوری در کنار آموزش، پژوهش و فناوری، تغییر و تحول دانشبنیان طبق نیاز اقتصاد محور، ایجاد شهرهای دانشگاهی اهمیت میدهد و نقطه آغاز اقتصاد دانشبنیان است.
به گفته زندی، نسل پنجم دانشگاهها، انسانسازی، تمدنسازی و مکتبسازی، هدایت و راهبری کل جامعه، ایجاد زمینههای سازمانی خلاقانه و نوآورانه و تعهد به مردمسالاری دانش را در دستور کار دارد و در ۲۰ سال گذشته، این موضوع مطرح شده است که دانشگاه وظیفهاش انسانسازی و تمدنسازی است
زندی در پایان گفت: ۵ انقلاب صنعتی و ۵ نسل دانشگاهی تاکنون داشتهایم. هر انقلاب ارتباطاتی با نسلهای داشته اما انقلاب صنعتی ۵ با همه نسلهای دانشگاهی ارتباط داشته است. ما اعتقادمان بر این است که در مسیر تولید ثروت باید نگاه کل ایران به تولید فناوری و نوآوری باشد.
پس از آن دکنر گوگساز عضو هیئتعلمی دانشکده مکانیک دانشگاه شهید بهشتی به سخنرانی پرداخت.
اطاعات بیشتر در لینک زیر:
https://www.sbu.ac.ir/fa/web/news/w/night-of-knowledge-1